Det er et ekstra pift til undervisningen, når man som elev kan få lov til at hjælpe med at løse konkrete og eksisterende problemstillinger, mener en flok HTX-elever fra 2.G på Midtbyens Gymnasium. De har netop givet deres bud på at løse en række udfordringer, der knytter sig til muslingefarme i Limfjorden.
Det er ikke muslingefarmene i sig selv, der er problemet. Det er derimod muslingefarmenes udseende og udformning, der de seneste år er noget af det, der blandt andet har skabt udfordringer for muslingefarmene.
Muslingerne sidder på farmene i store net, der hænger ned fra plasticrør, og kritikken lyder blandt andet, at plasticrørene i vandoverfladen er alt for dominerende i naturen. Elevernes opgave var derfor at komme med løsningsforslag til. hvordan man sikrer, at plasticrørene forbliver under vandoverfladen – uanset om der er høj- eller lavvande, vinter eller sommer, eller om nettene er fyldte eller ej.
-Det med at arbejde med reelle problemstillinger er noget, vi virkelig gerne vil, fortæller en af tre undervisere i faget teknologi, lektor Mona Simoni Havemose.
- Det giver eleverne et indblik i virkeligheden, og det er rigtig sundt for eleverne at se, at de virkelig kan bidrage, og at udviklingsarbejde kræver tålmodighed, tilføjer Ulla Strøm, der arbejder med skole/virksomhedssamarbejde i Naturvidenskabernes Hus, og har formidlet kontakten mellem Midtbyens Gymnasium på den ene side og Hedeselskabet på den anden.